Dodana: 23 marzec 2007 12:45

Zmodyfikowana: 23 marzec 2007 12:45

Podlaskie Marki Roku 2006 znane!

Muzeum Ikon w Supraślu – to Miejsce Roku 2006. Pomysłem Roku okazała się Podlaska Biblioteka Cyfrowa. Natomiast w „najsmaczniejszej” kategorii – Smak Roku 2006 zwyciężył Kindziuk Litewski zgłoszony przez firmę PMB.



Przeczytaj rozmowy z laureatami 

Uroczystość otworzył gospodarz konkursu, a jednocześnie przewodniczący Kapituły - marszałek Jarosław Schabieński:

- Bardzo się cieszę, że przybyli Państwo na galę podsumowującą konkurs na Podlaską Markę Roku. Celem konkursu jest to, abyśmy my wszyscy – mieszkańcy regionu oraz nasi goście, którzy odwiedzają województwo rozsmakowali się w Podlasiu - w jego pejzażach, widokach, miejscach, w naszych pomysłach – w tym wszystkim co mamy i co możemy dać innym. A rzeczywiście jest tego bardzo dużo, bo zgłoszono w tym roku rekordową liczbę 175 produktów w trzech kategoriach. To wiele, ale to też nie wszystko co mamy. Mamy o wiele więcej niepowtarzalnych, interesujących pomysłów, miejsc, smaków, ale przede wszystkim ludzi, którzy się w tych miejscach wychowali i którzy tutaj tworzą jego przyszłość, a także rozsławiają nasz region na zewnątrz – stąd czwarta kategoria – Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego.



18 marca podczas uroczystej Gali w Operze i Filharmonii Podlaskiej poznaliśmy laureatów III edycji konkursu Podlaska Marka Roku, organizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego:

SMAK

W opinii Andrzeja Fiedoruka, członka kapituły, który odczytał werdykt w kategorii "Smak Roku 2006": takie imprezy są potrzebne, podnoszą rangę, prestiż regionu, doskonale służą jego promocji, a tej jak wiadomo nigdy nie jest za wiele.

- W przypadku samej struktury konkursu, to myślę, że w przyszłym roku można wprowadzić pewne zmiany kosmetyczne, które mogą się okazać, jak sądzę, bardzo korzystne. Np. w tej najbardziej obleganej kategorii ze względu na bardzo dużą liczbę zgołoszeń – czyli „Smak” korzystną zmianą byłoby oddzielenie produktów dużych firm od małych gospodarstw agroturystycznych. Bowiem sposób prezentacji, jak również ich siła marketingowa są różne - zaproponował.

- W trakcie obrad jury, kategoria "Smak" wzbudziła też największe emocje. Mamy kilka „ładnych smaków” w regionie. W tym roku wyjątkowo przyznano nie trzy, a cztery wyróżnienia, bo głosy podzieliły sie po równo - dodał.

Smak Roku 2006 - Kindziuk zgłoszony przez PMB S.A.

I Wyróżnienie - Kwas Chlebowy zgłoszony przez Spółdzielnię Produkcyjno-Handlowa „KRYNKA” oraz ex quo Wędzonka chłopska zgłoszona przez Kompleks Turystyczny „U Jawora” s.c.

II Wyróżnienie - Twaróg hajnowski półtłusty „Klinek” zgłoszony przez Okręgową Spółdzielnię Mleczarską w Hajnówce

POMYSŁ

Prof. dr hab. Andrzej Sadowski - dziekan Wydziału Historyczno - Socjologicznego UwB i członek Kapituły przedstawił laureatów w kategorii Pomysł, i tak uzasadnił werdykt Kapituły:
-
Kapituła miała bardzo ciężki orzech do zgryzienia, ponieważ w tym roku napłynęło dużo więcej zgłoszeń niż w roku poprzednim. Obok liczebności ważne jest to, że produkty dotyczą small bussinesu, inicjatyw albo indywidualnych albo rodzinnych albo lokalnych co najwyżej. W zasadzie nie ma takich pomysłów serii średniego czy tym bardziej wielkiego biznesu. Przeglądając przydzielone nagrody w kategorii Pomysł stwierdziłem, że te trzy miejsca ilustrują trzy symboliczne typy zasobów jakimi dysponuje województwo podlaskie. Pierwszym zasobem symbolizowanym przez Podlaską Bibliotekę Cyfrową jest nauka, wiedza edukacja, czyli coś ponowoczesnego, coś czym rzeczywiście już jesteśmy trochę bogatsi, co może nam dawać duże szanse rozwojowe. Po drugie jest to Muzeum Przyrodniczo-Leśne w Białowieskim Parku Narodowym, czyli symbol tego, że dysponujemy ogromnymi zasobami przyrodniczymi, które potrafimy dobrze promować. Po trzecie to Szlak Ekumeniczy przygotowany przez Nadleśnictwo Krynki, które moim zdaniem symbolizuje właśnie nasz trzeci zasób – jeszcze tylko potencjalny, jeszcze nie wykorzystany – mianowicie różnorodność kulturową. To jest zasób przyszłościowy, który odpowiednio wykorzystany może być widoczny i w sferze biznesu i w sferze stosunków społecznych i szczególnie w sferze kultury. Jakoś łącznie chyba Kapituła trafnie powiedziałbym zauważyła oferty zgłaszane do Podlaskiej Marki Roku.

Pomysł Roku 2006 - Podlaska Biblioteka Cyfrowa  zgłoszona przez: Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku, Biblioteka Archidiecezjalnego Wyższego Seminarium Duchownego w Białymstoku, Biblioteka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie Filia w Białymstoku, Biblioteka Politechniki Białostockiej, , Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Biblioteka Główna Akademii Medycznej w Białymstoku, Archiwum Państwowe w Białymstoku

I Wyróżnienie - Szlak Ekumeniczny zgłoszony przez Nadleśnictwo Krynki

II Wyróżnienie - Muzeum Przyrodniczo-Leśne Białowieskiego Parku Narodowego im. Prof. Jana Miklaszewskiego zgłoszone przez Białowieski Park Narodowy

MIEJSCE

Ada Kostrz – Kostecka - wiceprezes Zarządu Polskiej Agencji Prasowej i członek Kapituły odczytywała nazwiska laureatów w kategorii Miejsce. W rozmowie z Wrotami Podlasia, tak skomentowała tą kategorię:
- Wybór był bardzo trudny dlatego, że jak wiemy region obfituje w wiele miejsce pięknych, urokliwych, ale równocześnie te miejsce najbardziej znane zapadają w serce, co widać po głosach Kapituły, co do pierwszego i drugiego miejsca, czyli Muzeum Ikon w Supraślu i Skansenu Kurpiowskiego w Nowogrodzie. Oceniając miejsce oceniamy je, nie tylko czysto estetycznie, ale również inwencję i wkład pracy ludzi, którzy to miejsce tworzyli. Ich wysiłek, wyobraźnię, to co chcą pokazać – to jest suma tych wrażeń, którą później odbiera, ktoś, kto przyjeżdża, odwiedza to miejsce. Kapituła brała więc pod uwagę, nie tylko dar natury, ale właśnie to, co włożyli twórcy, gospodarze danego miejsca.

Miejsce Roku 2006 - Muzeum Ikon w Supraślu zgłoszone przez Muzeum Podlaskie w Białymstoku

I Wyróżnienie - Skansen Kurpiowski im. Adama Chętnika w Nowogrodzie zgłoszony przez Skansen Kurpiowski im. Adama Chętnika w Nowogrodzie

II Wyróżnienie - Kruszyniany zgłoszone przez Dżennetę Bogdanowicz



W trakcie gali, jej uczestnicy mogli przypomnieć sobie poprzednie edycje konkursu dzięki "filmowej retrospekcji" przygotowanej przez współorganizatorów Gali - TVP 3 Białystok.

Przypomnijmy, iż ścisłe grono finalistów, spośród których wyłoniono tegorocznych zwycięzców poznaliśmy po prezentacji w Urzędzie Marszałkowskim i obradach Kapituły konkursu, które odbyły się 5 marca br.

Laureaci konkursu otrzymali oprócz tytułu „Podlaskiej Marki Roku 2006” również statuetkę „Liść dębu”. Producentom i przedstawicielom firm, których produkty uzyskały wyróżnienia wręczono pamiątkowe grawertony.



Podczas uroczystości przedstawiciele Kapituły oficjalnie ogłosili również zwycięzców plebiscytu internetowego przeprowadzonego na portalu Wrota Podlasia. Decyzją internautów, nagrody podlaskich konsumentów - tytuły „Najpopularniejszych Podlaskich Produktów” przyznano:

- w kategorii Pomysł Roku 2006 przedsięwzięciu Politechniki Białostockiej - Podlaskiemu Festiwalowi Nauki i Sztuki (7 – 13 maja 2006 r.);

- w kategorii Miejsce Roku 2006 na to miano według internautów zasłużył Drohiczyn – historyczna stolica Podlasia;

- a w kategorii Smak Roku 2006 - Piwo Łomża Export.







Uroczystą Galę, która odbyła się w sali koncertowej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku poprowadzili znani dziennikarze TVP 3 Białystok- Magdalena Gołaszewska i Robert Głowacki. Uroczystość rozdania nagród była transmitowana na żywo w białostockim paśmie 3 programu Telewizji Polskiej.

Tegoroczny skład Kapituły – osoby, których doświadczenie, wiedza i gust zdecydowały o tym, kto w tym roku „zasłużył” na prestiżowy tytuł „Podlaskiej Marki Roku”: Jarosław Schabieński – pełniący obowiązki organów samorządu terytorialnego województwa podlaskiego, Mirosław Bielawski – Prezes Zarządu Radia Białystok, Ada Kostrz-Kostecka – Wiceprezes PAP S.A., Maciej Kuroń – mistrz kuchni, Andrzej Parafiniuk – Prezes Zarządu Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, Lech Pilecki – Prezes Podlaskiego Klubu Biznesu, Prof. Jan Piwnik – Politechnika Białostocka, Prof. Marek Proniewski – Prorektor ds. Ekonomicznych i Kontaktów z Regionem UwB, Jan Różdżyński – PAP Foto, Prof. Andrzej Sadowski – Dziekan Wydziału Historyczno-Socjologicznego UwB, Wojciech Straszyński – Dyrektor OTV Białystok, Monika Szewczyk – Dyrektor Galerii „Arsenał”, Maria Waśkiewicz – Izba Przemysłowo-Handlowa w Białymstoku, Wiktor Wołkow – artysta fotografik.


W trakcie gali po raz pierwszy w historii konkursu przyznano tytuły „Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego”. Otrzymały je osoby związane z regionem, powszechnie znane, popularne, promujące województwo podlaskie w kraju i zagranicą.





O ile dwa - z trzech nazwisk honorowych ambasadorów były znane już wcześniej – otrzymała je piosenkarka Kayah oraz popularny aktor Paweł Małaszyński, o tyle trzecie nazwisko „ambasadora” było utrzymywane w ścisłej tajemnicy – mowa o dyrektorze Opery i Filharmonii Podlaskiej – Marcinie Nałęcz – Niesiołowskim.




Po części oficjalnej – związanej z wręczeniem statuetek i wyróżnień, uroczystość uświetniła swoim występem gwiazda polskiej sceny muzycznej – Ania Dąbrowska. Przeczytaj rozmowę z Anią.



Zobacz wiecej Podlaska Marka Roku 2006

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook